Så hanterar du konflikt på jobbet
Hur gärna vi än vill undvika problem är konflikter ändå en del av livet. Istället för att vara konflikträdd och sticka huvudet i sanden kan vi lära oss olika tekniker för konflikthantering. Det är otroligt skönt att veta hur man ska bära sig åt när det uppstår lite friktion på jobbet! Du kommer känna dig tryggare i dig själv och mer självsäker med dessa enkla tips.
Tips nummer ett är att särskilja på sak och person genom att vara stark i sak men mjuk mot person. Det innebär att du kan vara förstående och empatisk gentemot andra människor och ha en förståelse för deras perspektiv, samtidigt som du står fast vid ditt eget perspektiv. Ofta handlar det om att se personen bakom problemet och att inte vara för envis – arbetsplatsen utmanar oss ofta att hitta optimala kompromisser, så här gäller det att mötas halvvägs.
Tips nummer två är att hitta kreativa lösningar på envisa problem. Låt oss säga att Lars på HR alltid envisas med att hänga sin seglarjacka Glacier Bay över en massa andra ytterjackor i hallen på jobbet, vilket alltid resulterar i att den ramlar ner på golvet och ligger där i en hög som irriterar resten av teamet. När ni har tagit upp det med Lars ett par gånger och han inte ändrar på sitt beteende så börjar frustrationen att växa på kontoret.
Istället för att slänga Lars seglarjacka i soptunnan kan man helt enkelt köpa fler krokar att hänga ytterkläderna på. Problemet löst med lite kreativt tänkande och en fokus på lösning istället för konflikt.