Hälsotips för det nya året

Hälsotips för det nya året

I den här artikeln ska vi gå back to basics med några ganska självklara punkter som man ändå kan behöva påminna sig själv om då och då för att hålla hälsan på topp. För det första är det viktigt att man äter rätt och i rätt kvantitet. Får du i dig alla näringsämnen, vitaminer och mineraler, proteiner, salter, sockerarter och fetter som kroppen behöver för att fungera optimalt? Det är inte bra att äta för mycket och det är heller inte bra att äta för lite, så ägna gärna en vecka åt att registrera vad du äter med en app som MyFitnessPal för att se hur ditt mikro- och makrointag ser ut på veckobasis.

Det är också fördelaktigt med en regelbunden rytm och att man äter sina måltider samma tid varje dag för att kroppen ska fungera optimalt. Sedan måste vi så klart nämna hur viktigt det är att man dricker tillräckligt mycket vatten varje dag. Kroppen består av 70% vatten och alla biologiska processer kräver att man har tillräckligt mycket vatten i kroppen. Vattnet får gärna filtreras eller så kan man lägga ett par gurkskivor i vattenkaraffen för att få extra elektrolyter, precis som när man är på spa weekend.

Vi vill också varna för de “experter” som säger att man inte behöver sova åtta timmar per natt. Det cirkulerar en hel del underliga idéer och det finns många självutnämnda experter som säkert menar väl, men man ska vara försiktig med vem man lyssnar på. Sömn är viktigt och din familjeläkare rekommenderar cirka åtta timmar per natt.