Smart tips till chefer

Smart tips till chefer

Som företagsägare bör man dra nytta av personalens unika insikter i företagets starka och svaga punkter, både internt och enligt kundernas perspektiv. Det är frontpersonalen som möter kunderna varje dag och det är supportpersonalen som tar emot kundernas ris och ros i första person. Vissa chefer försöker komma åt denna guldgruva av information genom att uppmuntra personalen att skicka in någon rapport här och där eller med generiska formulär någon gång i halvåret, men det är inte så man får människor att öppna sig.

Några av de mest framgångsrika företagsledarna använder sig av unika och kreativa metoder för att skapa en mer personlig relation till sina anställda, på ett professionellt och konstruktivt sätt. Vad sägs som att bjuda en medarbetare på lunch varje fredag? Välj en restaurang i Stockholm och låt det vara “din restaurang” dit då går varje fredag med en anställd för att njuta av en härlig lunch tillsammans och prata om hur det går på arbetet. De kommer att älska att få sådan uppmärksamhet av storchefen och det ger dig som företagsledare ett unikt tillfälle att ställa frågor och låta de berätta vad som är bra och dåligt i de vardagliga operationerna.

Utforma gärna ett formellt formulär med några av de viktigaste frågorna och låt de fylla i det medan ni väntar på att maten serveras. Det behöver inte ta mer än fem minuter. Låt dem komma med konstruktiva idéer på hur du kan förbättra din verksamhet och skapa en företagsmiljö där personalen inte är rädd för att vara ärliga och öppna.